Försäljnings- och leveransvillkor
§ 0 Information om Rigtig Kaffe:
Rigtig Kaffe A/S
Blomstervej 2B, 8381 Tilst, Danmark
CVR DK-26556651
info@rigtigkaffe.se
§ 1 Beställning:
Beställningar av varor/tjänster på Rigtig Kaffe kan göras via vår hemsida på www.rigtigkaffe.se, via telefon/e-post eller via personlig kontakt. Alla avtal ingås på svenska. Om inget annat är angivet, är alla priser inkl. moms och andra avgifter. Alla våra priser är dagspriser. Vi reserverar oss för prisfel på hemsidan och på våra andra kanaler.
§ 2 Betalning
Vi erbjuder betalning genom kreditkortsbetalning (Mastercard, Visa, Maestro, VisaElectron, Diners Club och JCB Betalkort), betalning genom Klarna (Klarna Faktura samt Klarna Delbetalning) samt genom fakturering (endast företagskunder, stat och kommun, statliga och kommunala bolag samt offentliga myndigheter och institutioner).
För kunder som använder företagskort (Visa/Mastercard) kommer eventuella kreditkortsavgifter att debiteras kunden.
Betalar du med betalkort är du alltid säkrad mot missbruk. Du har nämligen möjlighet att avvisa en betalning när du får din betalningsöversikt. Du har ingen självrisk i tillfälle av att ditt kort blir missbrukat i en internetbutik som använder sig av SSL (Secure Socket Layer) i sitt betalningssystem. Därmed är du faktiskt bättre säkrad än i den fysiska världen, där du har en självrisk på upp till 1200 kr. när ditt betalkort missbrukas genom användning av pinkoden.
Data du skickar i samband med köp betalat med betalkort är krypterade (SSL), och det är således endast Nets (PBS) som kan läsa dem. Varken www.rigtigkaffe.se eller andra har möjlighet att läsa informationen. Beloppet för varorna dras från ditt konto först när paketet skickas från oss. Det kan aldrig dras ett högre belopp än det du har godkänt vid köpet.
§ 3 Leverans
När du beställer på Rigtig Kaffe har du möjlighet att välja vilken leveransalternativ som passar dig bäst.
Du kan alltid välja mellan att få dina varor levererade till ditt hem eller din arbetsplats. Ange i sådana fall en alternativ leveransadress. Alla beställningar inkomna fram till klockan 15:30 på vardagar, om varor finns på lager, strävar vi efter att skicka samma dag.
Vill du eventuellt hämta dina varor på vår adress, kan du välja även detta. Då skickar vi ett e- postbrev till dig så snart varan är redo för avhämtning. Ring gärna innan beställning för att därmed försäkra dig om att varan finns på lager.
Försäljning och leveranser till Finland kan ske endast efter föregående avtal. Observera dock att lägsta fraktkostnad för försändelser till Finland är 250 SEK.
NB. Om paketet inte hämtas på posten, kostar det 299,- kr. för en returfrakt
NB. Vi levererar inte till postbox eller sk. servicepoints.
Transportskador
Om du, mot förväntan, skulle få ett transportskadat paket, skall du inom 24 timmar efter att ha mottagit paketet, ta kontakt med oss.
Skicka oss (Rigtig Kaffe) följande via e-post:
• Bild av lådan - utvändigt
• Bild av lådan - invändigt
• Bild av skadan
Vid synliga utvändiga skador påtar sig kunden själv ansvaret för den skadade produkten - DÄRFÖR: Får du ett paket med synliga skador - vägra då att ta emot paketet. Paketet skickas tillbaka till oss och vi tar upp ärendet med transportföretaget.
OBS! Vi tar inte espressomaskiner eller kaffekvarnar m.m. i retur om det har tagits i bruk (har använts). Likaså tar vi inte produkter så som: kaffe, te eller specialiteter i retur, eftersom dessa går under kategorin livsmedel.
§ 4 Frakt
Vi skickar paket inom Sveriges gränser. Merparten av våra espressomaskiner levereras helt utan några som helst fraktkostnader för dig. På mindre order skall du dock betala för frakten. Du kan alltid se fraktkostnaden när du har lagt dina varor i inköpskorgen. Fraktpriset är alltid fast 99:-
Dessutom skickar vi varor även till Finland – dock sker försäljning och leverans till Finland endast efter föregående avtal. Observera dessutom att frakten till Finland är alltid lägst 250:-
Hålls varorna ut ur landet , kan momsen sökas avkastning. Detta uppnås genom att lämna in tull stämplas faktura för köpet . Genom återbetalning av mervärdesskatt kommer att debiteras en avgift på 250 ,- för administration .
All försäljning till utlandet, kan endast ske efter överenskommelse .
Uppskattade leveranstider till utlandet:
- Grönland: 3–5 dagar - Levering med GLS
- Norge: 2–5 dagar - Levering med GLS
- Finland: 2–3 dagar - Levering med GLS
- Andra länder inom EU: 3–4 dagar - Levering med GLS
- Andra länder utanför EU: 4–5 dagar - Levering med GLS
Vi skickar paket med GLS.
§ 5 Ingående av avtal
Du skall vid varje köp acceptera villkoren i affärsvillkoren. Du uppmanas att noggrant läsa igenom villkoren. På www.rigtigkaffe.se kan köpeavtal med barn och unga under 18 år endast ingås av föräldrar eller andra, som juridiskt kan handla på barnets eller den unges vägnar.
§ 6 Reklamationsrätt
Som konsument har man 12 månaders reklamationsrätt, vilket innebär, att du antingen kan få varan reparerad, bytt, pengarna tillbakabetalda eller avslag på priset, beroende av den konkreta
situationen. Detta självklart under förutsättning att reklamationen är berättigad, samt att bristen inte har uppstått som följd av felaktig användning av produkten, bristande skötsel och underhåll enligt manualen eller annat skadeframkallande beteende.
Reklamationsrätten är begränsad på naturliga slitagedelar på espressomaskiner och kvarnar. Det skall reklameras i god tid efter att du har upptäckt fel eller brist på varan.
Vi återbetalar skäliga och dokumenterade fraktkostnader, som du eventuellt skulle ha i samband med returnering av varan, när reklamationen är berättigad. Dock kan du maximalt ersättas med 200:- för frakten. Detta under första 6 månader. Därefter står kunden själv för kostnader som uppstår i samband med frakten av varan till oss på nedanstående adress.
När du vill göra reklamation för en produkt, skall serviceformulär och fakturakopian skickas med. Varan skall skickas till vår adress: (endast efter föregående avtal)
Rigtig Kaffe A/S
Blomstervej 2B
8381 Tilst
Danmark
Märk med: Reklamation
Observera! Vi tar inte emot paket skickade per efterkrav, utan omdelning eller liknande.
Kom ihåg att varan alltid skall skickas tillbaka helst i originalemballage. Det är därför alltid en god idé att spara originalemballage. Rigtig Kaffe avsäger sig ansvaret för transportskador vid returnering. Detta är enbart en tvist mellan konsumenten och dennes budbärare och transportör.
Om Rigtig Kaffe efter att ha mottagit en reklamation inte kan hitta fel på varan, kommer kunden inte att ersättas varans värde. Det är därför oerhört viktigt att du som kund beskriver felet så korrekt som möjligt för oss.
Vid återbetalning får du pengarna tillbaka på samma kort som du betalade med. Det kan ta 7–10 arbetsdagar innan pengarna syns på ditt bankkonto efter att vi har gjort återbetalningen.
§ 7 Ångerrätt
Du har alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar på www.rigtigkaffe.se, och ångerrätten löper från den dag då du har tagit emot din vara. Ångerrätten kan endast tillämpas om varan returneras i väsentligt samma skick och mängd. Ångerrätten bortfaller med andra ord om du använder dig av varan på ett sätt som helt uppenbart förringar varans försäljningsvärde väsentligt.
Ångerrätten gäller endast om du ger oss tydlig information innan de 14 dagar löper ut. Detta görs enklast genom att utfylla vår online ångerblankett angående distansförsäljning, eller via "forbrugeraftalelovens" (konsumentköplagens) standard ångerblankett.
Standard ångerblankett
(Detta formulär utfylls och returneras endast, om ångerrätten görs gällande, i förhållande till "forbrugeraftaleloven")
Per. post til:
Rigtig Kaffe A/S
Blomstervej 2B, 8381 Tilst
Eller pr. e-mail til:
info@rigtigkaffe.se
Jag meddelar härmed, att jag önskar att göra ångerrätten gällande i samband med mitt köpsavtal om följande varor:
Ordernr: _________________________________
Beställt den: ______________________________
Mottagit den: ___________________________
Ditt namn: _________________________________
Din adress:
___________________________________________
___________________________________________
Datum
________________________________________________________________
Din signatur
(endast om du skickar in formulären som brev)
Observera! Vi tar inte emot paket skickade per efterkrav, utan omdelning eller liknande.
Vid köp av espressomaskiner, kaffekvarnar, vattenkokare samt glassmaskiner är originalemballage alltid en väsentlig del av varans värde. Emballagen skall därför alltid returneras för att villkoren för tillämpning av ångerrätten skall anses vara uppfyllda.
OBS! Din ångerrätt bortfaller om du tar dessa varor i bruk, eftersom det enligt Konsumentköplagens § 20, stk. 3, nr. 1 minskar varans försäljningsvärde väsentligt.
Vid returnering, är det viktigt att du skickar varan som paket med Track and Trace nummer, så att paketets resa kan spåras. Vi upplever tyvärr att vissa brev och paket försvinner i postens system, och därmed inte når fram till oss. Posten ersätter endast försvunna paket om de skickas som ett paket!
Paketet skickas till (endast efter överenskommelse):
Rigtig Kaffe A/S
Blomstervej 2B, 8381 Tilst
Danmark
OBS! Vi mottager inte paket som skickas via efterkrav, utan leverans eller liknande.
Det debiteras 299,- kr. för returfrakten för beställda varor som inte hämtats på posten.
Det är inget krav, men expeditionen förbättras avsevärt om relevant information följer med paketet, i form av tidigare korrespondens, aktuell order osv.
Oöppnade och oanvända varor återbetalas 100%. Om produkten används eller behandlas så att det finns ett nedskrivningsbehov, kommer detta inte att återbetalas. Avskrivningen kommer att bedömas i varje enskilt fall. Vid en eventuell nedskrivning inkluderas även omkostnader för professionell rengöring av produkten.
Hygienprodukter som använts kan inte returneras, såsom köksmaskiner, här under, espressomaskiner, glassmaskiner, kvarnar och liknande produkter. Dessa kan pga. hygieniska skäl inte säljas vidare under nämnda förhållanden.
Vid returnering återbetalas det aktuella beloppet till det ursprungliga betalningsmedel inom 14 dagar efter det att vi har mottagit upplysningar om att du vill returnera produkten via ovannämnda formulär. Om förfallodatum överskrids innan vi fått varan, förbehåller vi oss rätten att syna varan för att kunna värdera en eventuell nedskrivning.
Originalförpackning måste alltid returneras med produkten då vi betraktar det som ett värde för produktens vidare förlopp, och produkten måste vara ordentligt packade så att originalförpackningar inte tar skada eller försämras.
Kaffe, te, choklad och andra livsmedel kan inte returneras.
När du utnyttjar din ångerrätt, ska du själv betala för frakt när du returnerar en vara.
Ansvaret för leveransen till övergår till Rigtig Kaffe vid mottagandet och kontroll av dessa. Du måste alltid kunna dokumentera att du har skickat tillbaka varan till oss. Kostnaden för att skicka ett paket där vikten är under 20 kg kan hittas på postens hemsida. Priset varierar beroende på vikten. För större paket hänvisar vi till Posten som kan informera om den aktuella pris.
Om en vara mottagits retur pga. de 14 dagars ångerrätt och är skadad på grund av dålig förpackning, fråntas Rigtig Kaffe allt ansvar till att återbetala produktens värde.
Företagskunder: För företagskunder, finns ingen ångerrätt, om inte annat avtalats skriftligt mellan kunden och Rigtig Kaffe. Som företagskunder anses privata företag, myndigheter, föreningar, stiftelser och privata institutioner.
Möjlighet att klaga
Om du har ett klagomål angående ditt köp, så kontakta oss per. telefon eller e-post så tar vi strax itu med ditt klagomål. Om vi mot förmodan inte kunde hitta en lösning på ditt problem, kan du klaga till "forbrugerklagenævnet" på Carl Jacobsensvej 35, 2500 Valby.
Du kan också använda Europeiska kommissionens nätet klagomål portal, även om detta i huvudsak kommer att vara relevant om du är en konsument bosatt utanför Danmark. För klagomål portalen här: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Integritetspolicy
§ 8 Jurisdiktionsort
Lagval och laga domstol (jurisdiktionsort), Alla eventuella tvister skall avgöras enligt dansk rätt vid vanliga domstolar.
Om du betalar med Klarna
Klarna Villkor Faktura
Handla nu - betala efter leverans!
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
• Få alltid hem varan innan du betalar
• Betalningstid - alltid minst 14 dagar
• Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
• Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
• Ladda ner dina fakturor från klarna.se
• Möjlighet till delbetalning
Betalningsvillkor
Kredittiden för detta köp är 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen.
Om betalning uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr, samt en dröjsmålsränta om 25,00 % plus gällande referensränta. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.
Kreditprövning
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.
Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning
När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.
För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor. Här hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.
Personuppgiftshantering
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.
Genom att använda Klarna Faktura godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnas dataskyddspolicy, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-‐området.
* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00.
Klarna Villkor Konto
Delbetala från 50 kr/mån!
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.
- Få alltid hem varan innan du betalar
- Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
- Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
- Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
- Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
- En administrativ avgift om 29 kr, oavsett antalet köp
- Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång
- Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.
Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00.
Länk till Klarnas Allmänna villkor.
Länk till Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.